A Google átfogó kutatásának eredménye – 1. rész
A friss kutatási eredmények meglepő igazságokat tárnak fel arról, hogy egyes munkaközösségek miért szárnyalnak, míg mások csak botladoznak.
Mint a legtöbb 25 éves, Julia Rozovsky sem volt biztos abban, mit akar kezdeni az életével. Akkoriban egy tanácsadó cégnél dolgozott, de érezte, nem neki való. Így hát váltott, s kutatóként kezdett el dolgozni két harvardi professzor mellett. Ez már sokkal érdekesebbnek bizonyult, csak épp társasága nem volt. Talán egy nagyvállalatnál megtalálná a helyét? Vagy inkább egy gyorsan növekvő start-up cégnél? Annyiban volt csak biztos, hogy emberek között akar dolgozni.
„Egy közösség tagja akartam lenni, valaminek a része, amit emberek építenek, együtt” – fogalmazott.
Többféle lehetőség megfordult a fejében – internetes cégek, egy doktori program -, de egyiket sem érezte igazán magáénak. 2009-ben végül úgy döntött, olyan utat választ, amivel egy kis időt nyer: üzleti iskolákhoz adta be a jelentkezését, s végül felvételt nyert a Yale Egyetem School of Management intézetébe.
Minden nap, a tanórák szüneteiben vagy vacsora után Rozovsky és négy csapattársa leült, hogy átbeszéljék a házi feladatukat, összehasonlítsák a táblázatokat és stratégiát alkossanak a vizsgákhoz. Mindegyikük okos volt és érdeklődő, s volt bennük még valami közös: mind az öten hasonló főiskolára jártak és hasonló cégeknél dolgoztak korábban. Rozovsky remélte, hogy a közös múltbéli tapasztalatok megkönnyítik majd a közös munkát is. De végül nem így lett.
„Sokan mondják, hogy a legjobb iskolai barátságok a tanulmányi csoportokon belül szövődnek. Nekem ez nem jött össze” – mesélte a lány.
Épp ellenkezőleg. Rozovszky tanulmányi csoportja maga volt a stressz forrása. „Folyamatosan azt éreztem, bizonygatnom kell magam.” – fogalmazott. A csoport dinamikája sarokba szorította.
„Azzal próbálták az erejüket fitogtatni, hogy túlkiabálták egymást, és egymás szavába vágtak.” – emlékszik vissza Rozovsky. „Mindig az volt az érzésem, amikor velük voltam, hogy vigyáznom kell, nehogy hibázzak.”
Úgy döntött hát a lány, új csoport után néz
Amikor pedig brainstormingoltak, „csak úgy dőltek belőlünk az őrült ötletek” – idézi fel Rozovsky.
Az egyik kedvenc vetélkedő témájuk az volt, amikor a diákok által vezetett egyetemi büfé helyére kellett valami újat álmodni. Rozovsky javaslata az volt, hogy hozzanak létre egy nyugi szobát és áruljanak füldugót és szemmaszkot. Egy csapattársa azzal rukkolt elő, hogy pakolják tele a helyet régi videojátékokkal, de volt, aki ruha csere-bere üzletet képzelt a büfé helyére.
Rozovsky tanulmányi csoportja – miután a diákokra volt bízva, akarják-e folytatni – a második félévben feloszlott. A vetélkedős csapata azonban mindvégig összetartott, amíg be nem fejezték a tanulmányaikat a Yale-en. Még Rozovsky-t is meglepte, mennyire különböző tapasztalásokat gyűjtött a két csoportból. Mindkét csapat okos és nyitott emberekkel volt megtöltve. Amikor négyszemközt beszélt a tanulmányi csoportja tagjaival, nem is volt gond: az mindig barátságos, kellemes hangulatú volt. Csak amikor csapatba gyűltek, vált a hangulat fagyossá. Ezzel szemben, a vetélkedős csapatával töltött idő mindig vicces és könnyed volt. Valahogy ők inkább csapatban működtek jobban, semmint külön-külön barátokként. Sosem tudtam megfejtetni, hogyan alakulhattak a dolgok ennyire eltérően.” – fogalmazott. „Nem is sejtettem, hogy ez lesz belőle.”
Olyan időket élünk, amikor adatok, információk zúdulnak ránk mindenfelől
„ „A személyes hatékonyság megértésének aranykorát éljük” – vallja Marshall Van Alytyne, a Boston Egyetem professzora, aki azt tanulmányozza, hogyan osztják meg az emberek az információt egymással. „Mára eljutottunk odáig, hogy apró elemeire szét tudjuk szedni azokat a mindennapos, ösztönös választásainkat, döntéseinket, melyeket jórészt észre sem veszünk, és fel tudjuk tárni, egyesek miért tudnak hatékonyabbak lenni mindenki másnál.”
A cég HR osztálya mindenre kiterjedően vizsgálódik, onnantól, hogy milyen gyakran esznek bizonyos kollégák együtt (a leghatékonyabb dolgozók hajlamosak több embert gyűjteni maguk köré, és rotálják az ebédtársaságukat), egész odáig, hogy a legjobb vezetők milyen jellemvonásokban osztoznak (nem meglepő módon, a jó kommunikáció és a mikro-management elkerülése kulcsszerepet játszik; ami inkább sokkoló, az az, hogy ez újdonság volt több Google vezetőnek).
Arra keresték a választ a Google több száz csapatát tanulmányozva, mi az oka, hogy az egyik botladozik, míg a másik szárnyal.
Dubey, aki a projekt egyik vezetője lett, maga köré gyűjtötte a cég legjobb statisztikusait, szervezeti pszichológusait, szociológusait, mérnökeit, és kutatókra is szüksége volt.
Diagramokat készítettek, melyeken azt ábrázolták, mely csapatoknál volt például személyi átfedés, vagy mely csapatok teljesítették túl a célszámaikat. A vizsgálat kiterjedt arra is, hogy milyen régóta dolgoznak együtt az egyes csapatok, csapattagok, vagy hogy a nemi aránynak van-e hatása a csapat sikerességére.
„180 csapatot tanulmányoztunk át a cég minden szegmenséből” – mesélte Dubey. „Rengeteg adat állt rendelkezésünkre, de semmi sem bizonyította, hogy lenne bármi különbség, ha bizonyos személyiségtípusokat, készségeket, vagy hasonló múltbéli tapasztalatokkal rendelkezőket tömörítünk egy csapatba. Úgy tűnt, az egyenlet „személyi” tényezője mit sem számít.”
A Google leghatékonyabb csapatai között voltak, melyekben a csapattagok egyben barátok is voltak, s munkán kívül is gyakran találkoztak. Ugyanakkor voltak olyan ugyancsak sikeres csapatok, melyek gyakorlatilag idegenekből álltak, és a konferencia termen kívül nem is látták egymást. Volt, ahol erőskezű vezetőre volt igény, s volt, ahol azt preferálták, ha nincs szigorú hierarchia a csapaton belül. Mind közül a legzavarosabb eredmény az lett, amikor két, szinte azonos felépítésű, személyi átfedésekkel rendelkező csapat radikálisan eltérő hatékonyságot mutatott.
„Mi itt a Google-nél jók vagyunk abban, hogy megtaláljuk a szabályszerűségeket” – fogalmazott Dubey – „itt viszont egyszerűen nem leltünk rájuk”.
Amint azon küzdöttek, hogy megfejtsék, mi tesz egy csapatot sikeressé, Rozovsky és kollégái folyamatosan olyan pszichológiai és szociológiai kutatásokkal találták szembe magukat, melyek azt vizsgálták, mi rejlik a „csapatnorma” kifejezés mögött.
A normák, mint tudjuk, hagyományok, viselkedési minták és íratlan szabályok összessége, melyek irányítják a működésünket egy adott társaságban: az egyik csapat inkább hajlik a konszenzusra, mert elkerülni a nézeteltéréseket sokkal értékesebb számukra, mint vitába szállni; míg egy másik olyan belső kultúrát alakít ki, mely heves vitákra sarkall, és elutasítja az együtt-gondolkodást. A normák lehetnek kimondatlanok vagy nyíltan vállaltak, de hatásuk bizonyosan mélyreható. Minden csapattagnak megvan a saját személyes viselkedési szokása – függetlenül, önállóan szeret dolgozni, vagy talán bosszantja a tekintélyelvű irányítás –, de amikor csapatba kerül, akkor a csapat-norma tipikusan az egyéni fölé kerekedik, és a csapathoz való alkalmazkodásra ösztönzi az egyént.
Voltak csapatok, akik arról számoltak be, hogy tagjaik folyamatosan egymás szavába vágnak, és hogy vezetőik csak rontottak a helyzeten, amikor ők is ugyanezt tették. Más csapatvezetők sorrendet erőltettek a csapatukra, ki mikor szólalhat fel, s amikor valaki mégis közbeszólt, a csapattagok illedelmesen megkérték, várja ki a sorát. Voltak olyan csapatok is, akik megünnepelték egymás születésnapját, és minden meeting kötetlen beszélgetéssel indult.
A kutatás több tucatnyi viselkedésmintát azonosított, mely mindegyike fontosnak tűnt, azzal a bökkenővel, hogy egy-egy hatékony csapat normája erős ellentétet mutatott más, ugyancsak hatékony csapatok normáival. Jobb mindenkit akkor és annyit beszélni hagyni, amennyit és amikor akar? Vagy az erős vezetőknek igenis véget kell vetniük a hosszan elnyújtott érveléseknek? Hatékonyabb vajon nyíltan ellentmondani a másiknak, vagy jobb a konfliktusokat elnyomni?
Az adatok nem nyújtottak kielégítő választ. Valójában sokszor épphogy egymásnak ellentmondó eredmények születtek. Az egyetlen, ami rosszabb lehet annál, ha egy kutató nem talál törvényszerűséget, az az, ha túl sokat talál. Mely normák lehetnek azok – tanakodtak a kutatók –, melyekben a sikeres csapatok osztoznak?
A cikk itt folytatódik.